هوش مصنوعی

۲۲ نکته راهنما و آموزش کامل استفاده از Blender (با افزونه‌های AI) – ابزار قدرتمند برای انیمیشن سه‌بعدی




۲۲ نکته <a href="https://aryaelm.ir/16-%d9%86%da%a9%d8%aa%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-chatgpt-57/" target="_blank">راهنما و آموزش</a> کامل بهره‌گیری از <a href="https://aryaelm.ir/12-%d9%86%da%a9%d8%aa%d9%87-%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7-%d9%88-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-blender-%d8%a8-5/" target="_blank">Blender</a> (با افزونه‌های AI)

Blender، یک نرم‌افزار متن‌باز و رایگان، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای ایجاد انیمیشن‌های سه‌بعدی، مدل‌سازی، رندرینگ و جلوه‌های ویژه تبدیل شده است. در این پست وبلاگ، ۲۲ نکته‌ی کلیدی و آموزشی را برای استفاده بهینه از Blender، مخصوصا با در نظر گرفتن افزونه‌های هوش مصنوعی (AI)، به شما ارائه می‌دهیم.

هوش مصنوعی

این نکات از مبانی اولیه تا تکنیک‌های پیشرفته‌تر را شامل می‌شوند و هدفشان کمک به شما در یادگیری و استفاده مؤثرتر از این نرم‌افزار قدرتمند است. فرقی نمی‌کند که مبتدی هستید یا تجربه‌ی کار با Blender را دارید، در این آموزش‌ها نکات مفیدی برای شما وجود خواهد داشت.

  • 🔵

    نکته ۱:

    آشنایی با رابط کاربری Blender: با بخش‌های مختلف رابط کاربری مانند نمای سه‌بعدی، Outline، Properties و Timeline آشنا شوید.
  • ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

  • 🔵

    نکته ۲:

    یادگیری ناوبری: بهره‌گیری از کلیدهای میانبر برای چرخش، حرکت و بزرگنمایی در نمای سه‌بعدی (مانند بهره‌گیری از کلید میانی ماوس و Shift).
  • 🔵

    نکته ۳:

    دستکاری اشیاء: یادگیری عملیات اساسی مانند جابجایی (G)، چرخش (R) و مقیاس‌بندی (S) اشیاء.
  • 🔵

    نکته ۴:

    حالت Edit Mode: آشنایی با حالت Edit Mode برای ویرایش جزئیات دقیق‌تر مدل‌ها.
  • 🔵

    نکته ۵:

    بهره‌گیری از Modifierها: Modifierها ابزارهای غیرمخرب برای تغییر شکل اشیاء هستند (مانند Subdivision Surface، Bevel و Array).
  • 🔵

    نکته ۶:

    متریال و بافت‌دهی: یادگیری نحوه ایجاد و اعمال متریال‌ها و بافت‌ها به مدل‌ها برای واقعی‌تر کردن آنها.
  • 🔵

    نکته ۷:

    نورپردازی: بهره‌گیری از نورهای مختلف (Point، Sun، Spot و Area) برای ایجاد صحنه‌های جذاب.
  • 🔵

    نکته ۸:

    دوربین: تنظیمات دوربین (مانند فاصله کانونی، عمق میدان و حرکت دوربین) برای کنترل دید بیننده.
  • 🔵

    نکته ۹:

    انیمیشن: آشنایی با اصول اولیه انیمیشن با بهره‌گیری از Keyframeها.
  • 🔵

    نکته ۱۰:

    منحنی‌ها (Curves): بهره‌گیری از منحنی‌ها برای ایجاد مسیرها و اشکال پیچیده.
  • 🔵

    نکته ۱۱:

    ذرات (Particles): ایجاد جلوه‌های ویژه مانند آتش، دود و برف با بهره‌گیری از سیستم ذرات.
  • 🔵

    نکته ۱۲:

    شبیه‌سازی فیزیک: بهره‌گیری از شبیه‌سازی‌های فیزیکی برای ایجاد حرکت‌های واقعی (مانند شبیه‌سازی پارچه و مایعات).
  • 🔵

    نکته ۱۳:

    رندرینگ: آشنایی با موتورهای رندرینگ مختلف (Cycles و Eevee) و تنظیمات رندرینگ.
  • 🔵

    نکته ۱۴:

    کامپوزیت: بهره‌گیری از Compositor برای ویرایش نهایی رندرها و افزودن جلوه‌های ویژه.
  • 🔵

    نکته ۱۵:

    نصب افزونه‌ها: یادگیری نحوه نصب افزونه‌ها برای افزایش قابلیت‌های Blender.
  • 🔵

    نکته ۱۶:

    افزونه‌های AI: بررسی و بهره‌گیری از افزونه‌های هوش مصنوعی برای تسریع فرایند مدل‌سازی، بافت‌دهی و انیمیشن. (مثلا افزونه‌هایی برای تولید بافت‌های PBR یا خودکارسازی حرکات).
  • 🔵

    نکته ۱۷:

    بهره‌گیری از BlenderKit: دانلود و بهره‌گیری از مدل‌ها و متریال‌های آماده از BlenderKit.
  • 🔵

    نکته ۱۸:

    بهینه‌سازی صحنه: بهینه‌سازی صحنه برای بهبود عملکرد و کاهش زمان رندرینگ.
  • 🔵

    نکته ۱۹:

    حل مشکلات رایج: یادگیری نحوه عیب‌یابی و رفع مشکلات رایج در Blender.
  • 🔵

    نکته ۲۰:

    بهره‌گیری از منابع آموزشی آنلاین: بهره‌گیری از آموزش‌ها، مستندات و انجمن‌های آنلاین Blender.
  • 🔵

    نکته ۲۱:

    تمرین مداوم: تمرین و تکرار رمز موفقیت در یادگیری Blender است.
  • 🔵

    نکته ۲۲:

    خلاقیت و نوآوری: از Blender به عنوان ابزاری برای بیان ایده‌ها و خلاقیت خود استفاده کنید.
  • ایده

افزونه‌های هوش مصنوعی می‌توانند فرایند طراحی و انیمیشن را به طور قابل توجهی تسریع کنند و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهند. با این حال، باید از این افزونه‌ها به عنوان ابزاری برای کمک به خلاقیت خود استفاده کنید و نه جایگزینی برای مهارت‌های خود.





22 نکته راهنما و آموزش کامل بهره‌گیری از Blender (با افزونه‌های AI)


22 نکته راهنما و آموزش کامل بهره‌گیری از Blender (با افزونه‌های AI)

1. آشنایی با رابط کاربری Blender:

Blender یک نرم‌افزار متن‌باز و رایگان برای مدل‌سازی، انیمیشن، رندرینگ و ساخت بازی‌های سه‌بعدی است.رابط کاربری آن در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی تمرین می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.مهم‌ترین بخش‌های رابط کاربری شامل نمای سه‌بعدی (Viewport)، نوار ابزار (Toolbar)، نوار ویژگی‌ها (Properties Panel) و تایم‌لاین (Timeline) هستند.نوار ابزار شامل ابزارهای مختلفی برای انتخاب، جابجایی، چرخاندن و تغییر مقیاس اشیاء است.نوار ویژگی‌ها نیز اطلاعات مربوط به شیء انتخاب شده را نمایش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تا ویژگی‌های آن را تغییر دهید.

تایم‌لاین برای ساخت انیمیشن استفاده می‌شود و به شما امکان می‌دهد تا تغییرات اشیاء را در طول زمان ثبت کنید.

سعی کنید با ایجاد یک صحنه ساده و اضافه کردن چند شیء، با این بخش‌ها آشنا شوید.شخصی سازی رابط کاربری در بلندر بسیار آسان است.شما می‌توانید چینش پنجره ها و ابزار ها را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

2. نصب و فعال‌سازی افزونه‌های AI:

افزونه‌های AI (هوش مصنوعی) می‌توانند فرآیند مدل‌سازی و انیمیشن‌سازی را در Blender بسیار سریع‌تر و آسان‌تر کنند.برخی از محبوب‌ترین افزونه‌های AI شامل DeepMotion، Rokoko Studio Live و Mixamo هستند.برای نصب یک افزونه، ابتدا فایل ZIP آن را دانلود کنید.سپس در Blender به منوی Edit -> Preferences بروید.در پنجره Preferences، به بخش Add-ons بروید و روی دکمه Install کلیک کنید.فایل ZIP افزونه را انتخاب کنید و روی دکمه Install Add-on کلیک کنید.پس از نصب، افزونه را در لیست افزونه‌ها پیدا کرده و تیک کنار آن را بزنید تا فعال شود.

برخی از افزونه‌ها نیاز به تنظیمات خاصی دارند.

حتماً مستندات افزونه را مطالعه کنید تا نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید.دقت کنید که برخی از افزونه های AI ممکن است نیاز به حساب کاربری و اشتراک پولی داشته باشند.همچنین بررسی کنید که افزونه با نسخه بلندر شما سازگار باشد.بهتر است قبل از نصب افزونه های مختلف، یک نسخه پشتیبان از تنظیمات بلندر خود تهیه کنید.

3. مدل‌سازی اولیه با Primitive ها:

Primitive ها اشکال هندسی ساده‌ای مانند مکعب، کره، استوانه و مخروط هستند که می‌توانند به عنوان پایه برای ساخت مدل‌های پیچیده‌تر استفاده شوند. برای اضافه کردن یک Primitive به صحنه، از منوی Add -> Mesh استفاده کنید و شکل مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از اضافه کردن Primitive، می‌توانید با بهره‌گیری از ابزارهای جابجایی، چرخاندن و تغییر مقیاس، آن را تغییر دهید. سعی کنید با ترکیب Primitive های مختلف، مدل‌های ساده‌ای مانند یک خانه، یک درخت یا یک میز بسازید. بهره‌گیری از مادیفایرها (Modifiers) نیز می‌تواند به شما در مدل سازی سریع تر و آسان تر کمک کند. مثلا مادیفایر Subdivision Surface برای افزایش نرمی سطوح و مادیفایر Boolean برای ایجاد برش در مدل ها بسیار کاربردی هستند.

4. بهره‌گیری از Modifierها برای تسریع فرآیند مدل‌سازی:

Modifierها ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما امکان می‌دهند تا تغییرات پیچیده‌ای را روی مدل‌های خود اعمال کنید بدون اینکه نیاز به ویرایش مستقیم Mesh داشته باشید.برای اضافه کردن یک Modifier، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و به نوار ویژگی‌ها بروید.سپس روی آیکون Modifier کلیک کنید و Modifier مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید.Modifierها دارای تنظیمات مختلفی هستند که می‌توانید با تغییر آنها، نتیجه نهایی را کنترل کنید.برخی از پرکاربردترین Modifierها شامل Subdivision Surface، Bevel، Boolean، Array و Mirror هستند.Modifier Subdivision Surface برای افزایش نرمی سطوح و ایجاد مدل‌های با جزئیات بالا استفاده می‌شود.

Modifier Bevel برای ایجاد لبه‌های گرد و نرم استفاده می‌شود.

Modifier Boolean برای ایجاد برش در مدل‌ها استفاده می‌شود.Modifier Array برای تکثیر یک شیء در یک آرایه استفاده می‌شود.Modifier Mirror برای ایجاد تقارن در مدل‌ها استفاده می‌شود.با بهره‌گیری از Modifierها می‌توانید فرآیند مدل‌سازی را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر کنید و نتایج بهتری به دست آورید.

5. UV Unwrapping و Texturing:

UV Unwrapping فرآیند تبدیل سطح سه‌بعدی یک مدل به یک سطح دوبعدی است که به شما امکان می‌دهد تا بافت (Texture) را روی آن اعمال کنید.برای UV Unwrapping، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و به حالت Edit Mode بروید.سپس از منوی UV Unwrapping، یکی از روش‌های Unwrapping را انتخاب کنید.پس از Unwrapping، UV Map شیء در یک پنجره جداگانه نمایش داده می‌شود.می‌توانید UV Map را ویرایش کنید تا بافت به درستی روی مدل قرار بگیرد.برای اعمال Texture، یک Material جدید به شیء اضافه کنید و یک Image Texture به آن اضافه کنید.

سپس تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

UV Map را به Image Texture متصل کنید تا بافت روی مدل نمایش داده شود.می‌توانید از نرم افزار های جانبی مانند Substance Painter برای Texture دادن حرفه ای تر استفاده کنید.به سایز تصویر Texture دقت کنید.تصاویر با رزولوشن بالا میتوانند باعث کاهش سرعت رندرینگ شوند.

6. نورپردازی در Blender:

نورپردازی نقش بسیار مهمی در زیبایی و واقع‌گرایی صحنه‌های سه‌بعدی دارد.Blender دارای انواع مختلفی از نورها است که می‌توانید از آنها برای نورپردازی صحنه‌های خود استفاده کنید.انواع نورها شامل Point Light، Sun Light، Spot Light و Area Light هستند.Point Light یک نور نقطه‌ای است که نور را به صورت یکنواخت در تمام جهات منتشر می‌کند.Sun Light یک نور موازی است که شبیه نور خورشید عمل می‌کند.Spot Light یک نور متمرکز است که نور را در یک دایره منتشر می‌کند.Area Light یک نور سطحی است که نور را از یک سطح منتشر می‌کند.

برای اضافه کردن نور به صحنه، از منوی Add -> Light استفاده کنید و نوع نور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

می‌توانید تنظیمات نورها را در نوار Properties در تب Object Data Properties تغییر دهید.بهره‌گیری از HDRIs برای نورپردازی صحنه می‌تواند به واقع گرایی بیشتر کمک کند.به سایه ها و بازتاب نور در صحنه توجه کنید تا نورپردازی طبیعی تر به نظر برسد.

7. متریال‌دهی و شیدرها:

متریال‌ها ویژگی‌های سطحی یک شیء را تعریف می‌کنند، مانند رنگ، بافت، براقیت و شفافیت. شیدرها برنامه‌های کوچکی هستند که نحوه رندر شدن متریال‌ها را کنترل می‌کنند. برای اضافه کردن متریال به یک شیء، آن را انتخاب کنید و به نوار ویژگی‌ها بروید. سپس روی آیکون Material کلیک کنید و یک Material جدید اضافه کنید. در بخش Surface، می‌توانید نوع شیدر مورد نظر خود را انتخاب کنید. پرکاربردترین شیدر، Principled BSDF است که به شما امکان می‌دهد تا ویژگی‌های مختلف متریال را کنترل کنید. می‌توانید از گره ها (Nodes) برای ایجاد متریال های پیچیده تر استفاده کنید. Node ویرایشگر در پایین صفحه اصلی بلندر قرار دارد. از تصاویر Texture برای اضافه کردن جزئیات به متریال های خود استفاده کنید. به تنظیمات Roughness و Metallic در شیدر Principled BSDF توجه کنید.

8. ریگ‌بندی (Rigging) برای انیمیشن:

ریگ‌بندی فرآیند ایجاد یک اسکلت مجازی برای یک مدل سه‌بعدی است که به شما امکان می‌دهد تا آن را به راحتی انیمیت کنید.برای ریگ‌بندی، ابتدا یک Armature به صحنه اضافه کنید.سپس استخوان‌های Armature را طوری قرار دهید که با ساختار مدل شما مطابقت داشته باشند.پس از قرار دادن استخوان‌ها، مدل را به Armature متصل کنید.این کار را می‌توان با بهره‌گیری از Parenting یا Weight Painting انجام داد.Parenting یک روش ساده است که در آن مدل به طور کامل به Armature متصل می‌شود.Weight Painting یک روش پیچیده‌تر است که به شما امکان می‌دهد تا میزان تاثیر هر استخوان بر روی هر قسمت از مدل را کنترل کنید.

پس از ریگ‌بندی، می‌توانید با جابجایی و چرخاندن استخوان‌ها، مدل را انیمیت کنید.

بهره‌گیری از IK (Inverse Kinematics) می‌تواند فرآیند انیمیت کردن را آسان تر کند.به نام گذاری استخوان ها دقت کنید تا مدیریت آنها آسان تر شود.قبل از شروع انیمیت کردن، حتما ریگ را تست کنید.

9. انیمیشن‌سازی با Keyframeها:

Keyframeها نقاطی در تایم‌لاین هستند که موقعیت، چرخش یا مقیاس یک شیء در آن زمان مشخص شده است. Blender بین Keyframeها interpolating می‌کند تا انیمیشن را ایجاد کند. برای ایجاد یک Keyframe، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و در تایم‌لاین به فریم مورد نظر بروید. سپس ویژگی مورد نظر خود را تغییر دهید و روی آیکون Keyframe در کنار آن کلیک کنید. Blender به طور خودکار یک Keyframe برای آن ویژگی در فریم مورد نظر ایجاد می‌کند. می‌توانید با بهره‌گیری از Graph ویرایشگر منحنی های انیمیشن را ویرایش کنید. از Dope Sheet برای مدیریت و جابجایی Keyframe ها استفاده کنید. به تایمینگ و Rhythm انیمیشن خود توجه کنید. از Action ویرایشگر برای ذخیره و استفاده مجدد از انیمیشن ها استفاده کنید.

10. بهره‌گیری از ابزارهای مجسمه‌سازی (Sculpting):

ابزارهای مجسمه‌سازی Blender به شما امکان می‌دهند تا مدل‌های پیچیده و ارگانیک را با بهره‌گیری از براش‌ها و ابزارهای مختلف ایجاد کنید. برای ورود به حالت Sculpting، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و از منوی Mode، حالت Sculpt Mode را انتخاب کنید. در حالت Sculpt Mode، می‌توانید از براش‌های مختلفی مانند Clay Strips، Inflate، Smooth و Grab برای تغییر شکل مدل خود استفاده کنید. می‌توانید با بهره‌گیری از ابزار Remesh، تعداد پلی گان های مدل خود را افزایش دهید تا بتوانید جزئیات بیشتری به آن اضافه کنید. از Dynamic Topology برای اضافه کردن پلی گان ها به صورت خودکار در حین مجسمه سازی استفاده کنید. از MultiRes Modifier برای مجسمه سازی با جزئیات بالا بدون کاهش پرفورمنس استفاده کنید. از Symmetry برای مجسمه سازی به صورت متقارن استفاده کنید.

11. ذرات (Particles) و شبیه‌سازی فیزیکی:

ذرات سیستم های ذرات به شما امکان می دهند تا افکت های پیچیده ای مانند آتش، دود، باران و برف را شبیه سازی کنید. برای ایجاد یک سیستم ذره، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و به نوار ویژگی ها بروید. سپس روی آیکون Particle Properties کلیک کنید و یک سیستم ذره جدید اضافه کنید. می‌توانید نوع ذره، تعداد ذرات، سرعت ذرات و سایر ویژگی های ذرات را تنظیم کنید. Blender همچنین دارای ابزارهای شبیه سازی فیزیکی است که به شما امکان می دهند تا حرکت اجسام را تحت تاثیر نیروهای مختلف مانند جاذبه، باد و اصطکاک شبیه سازی کنید. از Collision Modifier برای جلوگیری از عبور ذرات از اجسام استفاده کنید. از Force Fields برای تاثیر گذاری بر روی حرکت ذرات استفاده کنید. از Cache برای ذخیره شبیه سازی و پخش سریع تر آن استفاده کنید.

12. شبیه‌سازی پارچه (Cloth Simulation):

شبیه‌سازی پارچه به شما امکان می‌دهد تا رفتار پارچه را در صحنه‌های سه‌بعدی شبیه‌سازی کنید. می‌توانید از شبیه‌سازی پارچه برای ایجاد لباس، پرچم، پرده و سایر اشیاء پارچه‌ای استفاده کنید. برای شبیه‌سازی پارچه، شیء مورد نظر خود را انتخاب کنید و به نوار ویژگی‌ها بروید. سپس روی آیکون Physics Properties کلیک کنید و یک شبیه‌سازی Cloth اضافه کنید. می‌توانید ویژگی های پارچه، مانند جرم، سفتی و اصطکاک را تنظیم کنید. از Collision Modifier برای جلوگیری از عبور پارچه از اجسام استفاده کنید. از Pin Group برای ثابت نگه داشتن قسمت هایی از پارچه استفاده کنید. از Self Collision برای جلوگیری از عبور پارچه از خودش استفاده کنید. به تعداد Subdivision سطوح پارچه توجه کنید. تعداد سطوح بیشتر باعث شبیه سازی دقیق تر می شود اما زمان شبیه سازی را افزایش می دهد.

13. شبیه‌سازی مایعات (Fluid Simulation):

شبیه‌سازی مایعات به شما امکان می‌دهد تا رفتار مایعات را در صحنه‌های سه‌بعدی شبیه‌سازی کنید. می‌توانید از شبیه‌سازی مایعات برای ایجاد آب، آتش، دود و سایر مایعات استفاده کنید. برای شبیه‌سازی مایعات، یک Domain به صحنه اضافه کنید. Domain ناحیه‌ای است که شبیه‌سازی در آن انجام می‌شود. سپس یک Fluid Object به صحنه اضافه کنید. Fluid Object منبع مایع است. می‌توانید ویژگی های مایع، مانند ویسکوزیته، کشش سطحی و رنگ را تنظیم کنید. از Obstacle برای ایجاد مانع برای جریان مایع استفاده کنید. از Inflow برای اضافه کردن مایع به صحنه استفاده کنید. از Outflow برای حذف مایع از صحنه استفاده کنید.

14. رندرینگ با Cycles و Eevee:

Blender دارای دو موتور رندرینگ اصلی است: Cycles و Eevee.Cycles یک موتور رندرینگ مبتنی بر مسیر پرتو است که نتایج بسیار واقع‌گرایانه ارائه می‌دهد.Eevee یک موتور رندرینگ فوری است که سرعت بالاتری دارد اما نتایج کمتری واقع‌گرایانه ارائه می‌دهد.برای انتخاب موتور رندرینگ، به نوار Properties بروید و روی آیکون Render Properties کلیک کنید.سپس از منوی Render Engine، موتور رندرینگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.Cycles برای رندرینگ تصاویر و انیمیشن‌های با کیفیت بالا مناسب است.Eevee برای پیش‌نمایش سریع و رندرینگ بازی‌ها مناسب است.Cycles از GPU برای رندرینگ سریع تر استفاده می کند.

از CUDA یا OptiX برای بهره‌گیری از GPU های Nvidia و از OpenCL یا HIP برای بهره‌گیری از GPU های AMD استفاده کنید.

Eevee از Screen Space Reflections و Ambient Occlusion برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می کند.از Denoiser برای کاهش نویز در تصاویر رندر شده استفاده کنید.به تنظیمات Samples در Cycles توجه کنید.Samples بیشتر باعث کیفیت بالاتر می شود اما زمان رندرینگ را افزایش می دهد.

15. Compositing برای بهبود نتایج رندر:

Compositing فرآیند ترکیب و ویرایش تصاویر رندر شده است. می‌توانید از Compositing برای بهبود رنگ‌ها، اضافه کردن افکت‌ها و اصلاح اشتباهات استفاده کنید. برای Compositing، به بخش Compositing در بالای صفحه Blender بروید و تیک گزینه Use Nodes را بزنید. در Compositing، می‌توانید از گره‌های مختلفی برای ویرایش تصاویر خود استفاده کنید. برخی از پرکاربردترین گره‌ها شامل Viewer، Render Layers، Color Balance و Blur هستند. از گره Mix برای ترکیب تصاویر مختلف استفاده کنید. از گره Color Correct برای تغییر رنگ تصاویر استفاده کنید. از گره Blur برای ایجاد افکت تاری استفاده کنید. Compositing می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت نهایی رندر داشته باشد.

16. بهره‌گیری از کتابخانه‌های مدل سه‌بعدی:

کتابخانه‌های مدل سه‌بعدی مجموعه‌ای از مدل‌های آماده هستند که می‌توانید از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنید. بهره‌گیری از این کتابخانه ها می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کند. برخی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های مدل سه‌بعدی شامل Sketchfab، TurboSquid و CGTrader هستند. می‌توانید مدل های سه بعدی رایگان و پولی را از این سایت ها دانلود کنید. به فرمت فایل مدل ها دقت کنید. بلندر از فرمت های مختلفی مانند .obj، .fbx و .dae پشتیبانی می کند. بعد از وارد کردن مدل ها به صحنه، ممکن است نیاز به تنظیم مقیاس، متریال و نورپردازی آنها داشته باشید. بهره‌گیری از Asset Browser در بلندر می‌تواند مدیریت مدل ها را آسان تر کند.

17. بهینه‌سازی صحنه برای رندرینگ سریع‌تر:

بهینه سازی صحنه می‌تواند زمان رندرینگ را به طور قابل توجهی کاهش دهد. نکات زیر را در نظر بگیرید:از Poly Count کمتر برای مدل ها استفاده کنید. از تصاویر Texture با رزولوشن مناسب استفاده کنید. تنظیمات رندرینگ را بهینه کنید. Samples را کاهش دهید و از Denoiser استفاده کنید. از Linked Duplicates بجای کپی کردن مدل ها استفاده کنید. از Cull Backfaces برای پنهان کردن سطوحی که دیده نمی شوند استفاده کنید. از Occlusion Culling برای پنهان کردن اشیائی که توسط اشیاء دیگر پوشانده شده اند استفاده کنید. از GPU برای رندرینگ استفاده کنید.

18. حل مشکلات رایج در Blender:

در هنگام کار با Blender ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. در اینجا چند مشکل رایج و راه حل های آنها آورده شده است:Blender Crash می کند: درایورهای کارت گرافیک خود را آپدیت کنید. تنظیمات رندرینگ را کاهش دهید. Blender را ریستارت کنید. مدل ها سیاه نمایش داده می شوند: نورپردازی صحنه را بررسی کنید. متریال ها را بررسی کنید. Normal ها را اصلاح کنید. UV Unwrapping به درستی انجام نمی شود: از Seams برای مشخص کردن لبه های برش استفاده کنید. از Unwrapping Method های مختلف استفاده کنید. Texture ها به درستی نمایش داده نمی شوند: UV Map را بررسی کنید. Mapping گره Image Texture را بررسی کنید. اگر با مشکل دیگری مواجه شدید، در انجمن های Blender به دنبال راه حل بگردید. همیشه قبل از انجام تغییرات مهم، از صحنه خود بک آپ تهیه کنید. با کلید F1 می‌توانید به راهنمای بلندر دسترسی پیدا کنید.

19. بهره‌گیری از اسکریپت‌نویسی پایتون در Blender:

Blender از اسکریپت نویسی پایتون پشتیبانی می کند. با بهره‌گیری از پایتون می‌توانید ابزارها و فرآیندهای خودکار را ایجاد کنید و قابلیت های بلندر را گسترش دهید. برای نوشتن اسکریپت پایتون در Blender، به بخش Scripting در بالای صفحه Blender بروید. می‌توانید از ویرایشگر پایتون برای نوشتن و اجرای اسکریپت های خود استفاده کنید. Blender API مستندات کاملی دارد که می‌توانید از آن برای یادگیری نحوه بهره‌گیری از پایتون در Blender استفاده کنید. از اسکریپت ها می‌توانید برای اتوماتیک کردن فرآیندهای تکراری، ایجاد ابزارهای سفارشی و ادغام بلندر با نرم افزارهای دیگر استفاده کنید. با بهره‌گیری از اسکریپت نویسی می‌توانید فرآیند تولید را بهبود بخشید و زمان خود را صرفه جویی کنید. اگر با پایتون آشنا نیستید، می‌توانید از آموزش های آنلاین برای یادگیری آن استفاده کنید.

20. کار با ابزارهای ردیابی حرکت (Motion Tracking):

Motion Tracking فرآیند ردیابی حرکت اشیاء در یک ویدیو است. می‌توانید از Motion Tracking برای جایگزینی اشیاء در ویدیو، اضافه کردن جلوه های ویژه و ایجاد انیمیشن استفاده کنید. برای Motion Tracking در Blender، به بخش Motion Tracking در بالای صفحه Blender بروید. می‌توانید از ابزارهای Tracking برای ردیابی نقاط در ویدیو استفاده کنید. پس از ردیابی نقاط، می‌توانید از Solver برای محاسبه حرکت دوربین و اشیاء استفاده کنید. از Marker ها برای مشخص کردن نقاط قابل ردیابی در ویدیو استفاده کنید. هر چه تعداد Marker ها بیشتر باشد، دقت Motion Tracking بیشتر می شود. به کیفیت ویدیو توجه کنید. ویدیو با کیفیت پایین ممکن است ردیابی را دشوار کند.

21. انیمیشن‌سازی چهره (Facial Animation):

انیمیشن‌سازی چهره فرآیند ایجاد انیمیشن برای چهره یک شخصیت است.می‌توانید از انیمیشن‌سازی چهره برای ایجاد انیمیشن های واقع گرایانه و جذاب استفاده کنید.برای انیمیشن سازی چهره، ابتدا باید یک ریگ مناسب برای چهره ایجاد کنید.این ریگ شامل استخوان ها و 컨트롤 های مختلفی است که به شما امکان می دهند حالت های چهره را کنترل کنید.می‌توانید از Shape Keys برای ایجاد حالت های مختلف چهره استفاده کنید.Shape Keys به شما امکان می دهند شکل مدل را تغییر دهید و این تغییرات را به عنوان یک Key ذخیره کنید.می‌توانید از Drivers برای کنترل Shape Keys با بهره‌گیری از استخوان ها و ها استفاده کنید.

از Reference Images و Videos برای ایجاد انیمیشن های واقع گرایانه استفاده کنید.

به Micro Expressions توجه کنید.Micro Expressions حرکات ظریف چهره هستند که میتوانند احساسات را منتقل کنند.صبور باشید و تمرین کنید.انیمیشن سازی چهره یک فرآیند پیچیده است که نیاز به تمرین دارد.

22. بهره‌گیری از افزونه‌های Community و Marketplace:

جامعه Blender بسیار فعال است و تعداد زیادی افزونه رایگان و تجاری برای Blender وجود دارد. این افزونه ها میتوانند قابلیت های Blender را گسترش دهند و فرآیند تولید را بهبود بخشند. می‌توانید افزونه ها را از وب سایت BlenderMarket و سایر سایت های مشابه دانلود کنید. بررسی کنید که افزونه از توسعه دهنده معتبری باشد. نصب و فعال سازی افزونه ها در Blender بسیار آسان است. به منوی Edit -> Preferences -> Add-ons بروید و روی Install کلیک کنید. با بهره‌گیری از افزونه ها می‌توانید فرآیند تولید را سرعت بخشید و نتایج بهتری بدست آورید. همیشه از نسخه پشتیبان صحنه قبل از نصب افزونه ها استفاده کنید.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

  1. امروز صبح داشتم تو بلندر یه مدل ساده درخت میساختم که یاد این پست افتادم 😄 انقدر تو حالت اسکالپت گیر کرده بودم که یادم رفت چطور باید به حالت آبجکت برگردم. یه ربع تو تنظیمات گشتم تا پیدا کنم…

    راستش اولین باری که میخواستم ذرات برف بسازم فکر میکردم کار خیلی سختیه ولی یه دکمه تو particle system بود که همه چی رو راحت کرد.

    اون نکته ای که درباره light صحبت کرده خیلی به دردم خورد. قبلا نمیدونستم با تغییر کوچیک تو area light چقدر میتونه سایه ها رو طبیعی تر کنه 🚀

    حالا که حرف از رندر شد… اون اوایل که eevee رو تست میکردم اصلا نمیفهمیدم چرا متریال های فلزی اینقدر بد نور میخورن. بعد فهمیدم باید reflection cubemap رو فعال کنم 😅

    یادمه یه بار رفتم تو پروژه به جای subdivision surface از multires استفاده کردم. وقتی فهمیدم نمیتونم پلی گان ها رو کم کنم دلم سوخت 🫠

    *برای جایگذاری در کامنت پست بلاگ – بدون هشتگ و گیومه*

پاسخ دادن به Roz لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا